Followers

29 January 2010

sekadar renungan..


assalamualaikum w.b.k.h.. syukur kehadrat Illahi kerana dengan RahmatNya, diri ini masih mampu untuk menghirup udara segar di muka bumi ini.. serta, selawat dan salam ana titipkan buat Rasul junjungan mulia.. kali ini, ana nak kongsi tentang satu perkara, yang seringkali membuatkan kita yakni manusia yang sentiasa alpa ini, terlupa..iaitu erti kehidupan..

bersama-sama ini ana nak kongsi satu klip video yang amat ringkas namun sangat-sangat bermakna buat muslim yang mampu menghayati maksud kehidupan yang sebenar..




dah hayati dah klip video di atas? kalo ada someone tanya kita, "apakah ertinya awak menganut agama Islam?" boleh tak kita jawab? mungkinkah jawapan kita itu nanti "adalah kerana agama nenek moyang kita"? ataupun "tulus ikhlas dari hati.."?

"sesungguhnya Islam itu bukan sekadar agama.. tetapi ia adalah cara hidup kita.."

sepertimana yang semua muslim muslimat maklum, Islam merupakan agama yang lengkap.. Ianya merangkumi segala aspek dan perbuatan yang kita lakukan.. baik cara kita berpakaian, bertutur, belajar dan sebagainya.. Dan suka diingatkan disini bahawa, Agama itu Nasihat.. bermakna, Islam telah menyediakan segala keperluan kita yang mampu membawa kita kepada Husnul Khatimah.. namun, pernahkah kita menyedari akan peluang yang berdeadlinekan ajal ini..?

"esh!! ala.. aku baru 19.. nak bertobat pun, muda lagi.. hurm, aku janji, genap je umor aku 50.. aku mula bertobat.. memang konpem la tak tinggal tikar sembahyang 2..."

haa.. biasa keluar tak ayat yang sewaktu dengan ni dari mulut kita.. haa... tak ngaku?? *tepuk dada tanya iman yup*.. yakinkah bahawa ada umur 50 tu untuk kita? yakinkah kita yang kita akan berpeluang menikmati kejayaan dan hidup bersama anak cucu serta cicit, dan masih ada kah esok untuk kita??

Prof Dr.Hamka pernah berkata :
"kita boleh menghitung usia kita yang telah kita gunakan.. tetapi, kita tidak boleh menghitung berapa lagi usia kita yang masih tinggal.."

ana yakin, sahabat sahabiah semua mampu memahami intipati kata-kata Prof Dr. Hamka di atas.. Jadi, ana rasa, tidak perlulah ana menghuraikannya dengan lebih lanjut.. marilah kita muhasabah diri kita kembali dan rangkakan strategi menuju ke al-Jannah.. sesungguhnya, Allah telah berfirman dalam surah Al-Waqi'ah, ayat 10-14 yang bermaksud :

"Dan orang-orang yang paling dahulu(beriman) merekalah yang paling dahulu(masuk Syurga). Mereka itulah orang yang dekat (kepada Allah). Berada di dalam syurga kenikmatan. dan segolongan besar dari orang-orang yang terdahulu.dan segolongan kecil dari orang-orang yang kemudian.."

Persoalannya, adakah kita tergolong dalam kalangan orang-orang yang kemudian yang sudah tentu begitu kecil bilangannya yang berjaya menikmati keindahan Syurga? tergolongkah kita?
bak kata kawan ana, " you don't know, I don't know, and nobody else know.." but, remember, that Allah always Knows..

jadi, setakat ini sahaja post ana buat kali ini.. harapan ana agar apa yang ana kongsi kali ini, tergolong dalam ilmu-ilmu yang bermanfaat buat diri ana sendiri dan anda semua..InsyaAllah..
wassalam..



3 comments:

Ridzuan said...

Terima kasih Azreen..moga ia mmberi pengajaran kpd kita smua spaya sntiasa brsedia utk mghadapi suatu janji yg pasti akn berlaku..
InsyaAllah..moga kita smua trgolong dlm golongan org yg mngambil iktibar..amin..

farihah ahmad said...

yup.. afwan.. insyaAllah.. semoga menjadi renungan buat diri ana n sume shabat..

farihah ahmad said...

yup.. afwan.. insyaAllah.. semoga menjadi renungan buat diri ana n sume shabat..