Followers

31 March 2010

ceritera wad 7AB



alhamdulillah.. kali ni merupakan kali kedua ana jaga nenek ana kat hospital.. macam biasalah.. semuanya masih sama seperti hari-hari yang lepas.. yup! hospital adalah tempat terbaik untuk ana bermuhasabah diri..

alhamdulillah juga sebab kali ni, nenek ana dah semakin pulih.. badan yang dulu kuning-kuning, kini dah beransur baik.. dan tidur nenek ana pun nampaknya makin lena sebab dah ditukarkan ke wad lain iaitu 7AB.. wad yang sudah cukup selesa.. kalau dulu satu wad berpuluh-puluh orang, kini cuma berkongsi empat sahaja.. kalau dulu nak ke tandas pun jauh, kini cuma beberapa langkah sahaja.. kalau dulu terpaksa bawa kipas angin sendiri sebab tak tertanggung panasnya, kini hanya "tup" suis penyaman udara sahaja.. dan kalau dulu terpaksa berlari-lari nak panggil jururawat/doktor, kini dah tak perlu susah-susah.. hanya "press the button", berlari-larilah nurse dan doktor ke tempat pesakit..dan bagi pihak ana pula, kalau dulu terpaksa tidur atas kerusi dan tiap 15minit terjaga dek kebas-kebas, kini haa.. siap boleh berbaring lagi kat tepi katil nenek ana ni.. alhamdulillah..

untuk post kali ini, sebenarnya ana nak kongsi satu peristiwa yang begitu menarik perhatian ana.. sejak pertama kali kaki ana melangkah ke wad 7AB ni, mata ana dah tertarik dan tertumpu kat satu pasangan suami isteri awal 60-an yang katilnya betul-betul berhadapan dengan katil nenek ana.. bagi ana, pasangan tersebut memang sangat manis (sweet) :).. dan memang layak nak dapat pengiktirafan pasangan mithali.. pak cik tu memang sangat-sangat prihatin terhadap isterinya yang sakit.. tiap kali nak makan, disuapnya perlahan-lahan, dan tiap kali nak sembahyang, si suami yang tolong pakaikan telekung sembahyang kat si isteri..walaupun si isteri masih berkemampuan nak melakukannya sendiri.. sukar kan nak jumpa pasangan sebegini di era modenisasi ni..

lagipun, kerap kali ana dengar cerita-cerita mengenai pesakit yang sukar mahu menunaikan sembahyang.. bukanlah tidak mampu.. tapi, tidak mahu!.. pening bila terfikir pasal ni.. sebenarnya, sakit itu bukanlah alasan.. Allah dah permudahkan segala kesulitan dengan rukhsah-rukhsah(kemudahan2) mengikut syarat-syarat tertentu.. lagipun, solat kan tiang agama.. sudahlah masa sihat pun jarang-jarang nak jumpa tikar sejadah.. takkanlah masa sakit nak tinggal terus?

Abdullah ibn Umar r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda,
"Islam tertegak atas lima rukun: Bersaksi bahawasanya tiada Tuhan selain ALLAH dan Muhammad adalah hambaNya serta RasulNya; mendirikan solat; membayarkan zakat; mengerjakan haji dan puasa pada bulan Ramadhan."

Sakit tu kifarah (penghapus) dosa.. Jadi, janganlah membuatkannya songsang.. Sesungguhnya, Allah menimpakan musibah untuk menguji tahap keimanan hamba-hambaNya.. Persoalannya, berapa ramaikah yang berfikir dan bersyukur??


p/s : andai satu hari nanti ana ditakdirkan terlantar di hospital dan tidak terdaya untuk bangun, bantu ana untuk tetap menunaikan solat 5 waktu.. serta andai ketika itu ditakdirkan mulut ana merapu yang bukan-bukan, bantulah ana untuk menyebut kalimah syahadah dan ingatkanlah ana untuk kembali mengalunkan kalamullah yang mulia.. kerana, ketika itu pelbagai ujian yang akan datang melanda dan ketika itu juga, hanya imanlah yang mampu berbicara.. juga, maafkanlah segala salah silap ana selama ini.. moga semuanya beroleh husnul khaatimah.. insyaAllah..



wallahu'alam..



3 comments:

bawahbumi said...

sho shweet~
macam lam novel lak
wujud rupanya..

sonok gak yek pergi hospital,mcm2 ragam..

Azreen Farihah said...

huhu.. ^^
yup.. memang sronok..
byk leh ambik iktibar..
ala.. 6ti ena dh jdik warga hospital, ena mgkin lgik mghayati~.. =)

shazwan said...

woww.. i like this entry.. keep it up.. ini sgt bagus,,