Followers

14 December 2009

( hidup )

kadang-kadang, kita perlu meletakkan kepercayaan kepada orang lain.. kerana, seseorang itu pasti akan merasa kecewa atas kelakuan kita itu.. yup! we always want to do the best, right? but, sometimes, please give the others pleasure.. contohnya, kalau kita dalam satu kumpulan belajar, mestilah kita mahukan yang paling baik buat kumpulan kita.. jadi, work as a team.. walaupun niat kita baik ( tidak mahu menyusahkan orang lain), kita perlu ingat bahawa, tidak semua orang seperti apa yang kita tafsirkan.. tidak ada salahnya melakukan sesuatu bersama-sama.. malahan, banyak kebaikan yang pasti kita dapat..

kerana, kadang-kadang, kita yang merasa kecewa jika mereka mengabaikan kita dalam sesuatu kerja.. kita yang merasa penat apabila semua kerja dilakukan seorang diri.. at the end, siapa yang perlu disalahkan? saya? awak? kita? mereka? ana? anta? .. tepuk dada tanya hati...

sebab itulah hidup ini bukanlah seperti apa yang kita jangkakan... life is more than that! apabila kita berada di atas, jangan menyisihkan mereka yang di bawah, dan apabila kita berada di bawah, jangan mudah mengisytiharkan diri sendiri kalah! because, we are what we want to be..
ayuh! kita sama-sama memuhasabah diri, agar kehidupan yang mendatang disinari Nur Illahi..

" sesungguhnya, Allah tidak akan mengubah keadaan suatu kaum sebelum mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri " Ar- Ra'd , petikan ayat : 11

3 comments:

fatin nazihah ashari said...

salam. hehe 1st time commenting

hmm betul. akak pon kadang2 kalau esaimen tu macam rela susahkan diri sorang diri. sebbnye? malasla nak suruh orglain cam leceh sian lak. contohnye part nak final editing, lepas sume da submit part masing2, kite nk edit balek sorg2 pye. huhu asalkan kite rase puas keje tu siap macamane yg kite nak kan.

emm,,cmni ke yg awak maksudkan dgn post ni? :)

bawahbumi said...

xtawla sistm kt sane cmne kan,
sbb cni xde asignment,g kuliah n exam jer..
tp life is always more than unexpected~ganbatte oke

farihah ahmad said...

kak fatin : tq sudi komen.. =)..
urm, post nie, terserah kpada individu nk tafsir camane coz lain orang, lain ragam.. tp, apa yang nk disampaikan ialah, kadang2, kita kena jugak meletakkan kepercayaan kepada org lain.. mksudnya, xdela kat sume org.. tp, juz 4 those deserve it..

nasya : =).. insyaAllah, bittaufiq wanajah...