Followers

07 October 2012

Bila Terasa Rindu

Assalamualaikum.


Bila terasa rindu ku sebut namamu 
Dengan harapan kau akan muncul dalam tidur 
Bila terasa rindu ku bayang wajahmu dalam angan 
Dan barulah ku terasa bagai disembuh
Jauh sekali hidup di sini berbeza 
Beribu kali lagi ku selesa di sana 
Tak sabar menantikan detik kepulangan 
Namun hingga itu 
Apa yang termampu

Malam-malam bila tak dapat lelap ni, mula la teringat kat keluarga. Kebahagiaan dan kegembiraan bila bersama-sama keluarga tu memang lain. Memang takkan dapat ditandingi. Suka duka, gelak ketawa, susah dan senang, semua dikongsi bersama. Walau ada BFF sekalipun, tetap tak dapat tandingi mereka yang sangat-sangat saya sayangi ni. 

Abah dan Ummi. Orang yang paling disayangi di atas muka bumi ini. Tanpa mereka, tiadalah diri ini di dunia. Abah. Mendidik anak-anak dengan cara yang tegas. Namun, ketegasan itulah yang berjaya mendidik kami sehingga kami berjaya menjadi diri kami yang sekarang. Ummi. Penuh kelembutan. Memberi didikan kepada kami dengan penuh rasa kasih sayang. Sungguh, tak sabar rasanya nak tengok riak mereka saat diri ini dianugerahkan segulung ijazah. Berharap agar diri ini berjaya menjadi seorang Pensyarah. Dan InsyaAllah, akan ku usahakan sehabis daya. :)



Along. Seorang abang yang sangat bertanggungjawab. Teringat kenangan masa sekolah rendah dulu-dulu. Selalu je lambat ke sekolah. Dan masa tu, alonglah yang memainkan peranan yang penting. Menjadi wakil adik-adik untuk dirotan oleh Cikgu Disiplin. Kesian along. Tapi, kenangan tulah yang selalu disebut-sebut bila berkumpul sekarang. Oh ya. Di samping seorang pendidik, along juga salah seorang pengusaha Kedai Kasut Geo Ronnie di Johor. Dan Alhamdulillah, sekarang turut mempunyai beberapa cawangan dan pengedar di beberapa buah negeri. Dan di sebelah along adalah kak long kitorang. Sangat lembut orangnya. Menjadi suri dihati along sejak di sekolah menengah lagi. :) Baru-baru ini, telah dianugerahkan seorang putera comel sekaligus menceriakan hidup kami sekeluarga. Aisy namanya. 
-


Ini pula satu-satunya kakak kandung saya. Sangat-sangat penyayang. Sangat pandai memasak. Juga, sangat pandai mengurus adik-adik beliau dari segi kewangan. Hehe. Boleh dikatakan bendahari dan penasihat kewangan kami lah. Kalau nak selamat, bayar bil astro sebaik saja bil sampai, dan jangan lupa bayar duit tabung adik beradik. Sekarang sibuk menguruskan urusan Kedai Kasut Geo Ronnie cawangan Dungun, juga memainkan peranan penting dalam menguruskan syarikat pembekal barang-barang perkapalan kecil-kecilan milik abah. 

Yang hensem bergaya ni pulak, satu-satunya abang saya yang masih bujang. Dialah kawan yang paling rapat masa kecik-kecik dulu. Balik sekolah, mesti dia beli gula-gula bungkus dalam surat khabar. Hadiah untuk saya katanya. Huhu. Sekarang, diamanahkan untuk mengurus cawangan Kedai Kasut Geo Ronnie di Dungun bersama-sama kakak dan juga menguruskan 'bisnes' abah dalam bidang perumahan dan kerja-kerja kontrak. Oh ya. Abang cik ni memang sangat prihatin terhadap adik-adiknya. 

Yang kat atas ni pula, adik saya. Satu-satunya adik yang saya ada di dunia ini. Tahun ni, baru tingkatan tiga. InsyaAllah, isnin ni akan menduduki peperiksaan PMR. Selalu punyai pemikiran yang sama dengan saya. Suka ke bandar dan pasar malam. Sukakan Yong Tau Fu dan Keropok Sri Sura. :D Dan yang paling tak dapat tahan, suka menge'paw' duit kakaknya ini. Bak kata dia, "Duitmu duitku jua". 

Akhir sekali, diri saya selaku penulis blog ini. Alhamdulillah, tahun ini sudah cukup umur untuk mendaftar sebagai pemilih. Alumni Sekolah Menengah Imtiaz Dungun dan sekarang merupakan pelajar semester empat BBA (Hons) Human Resource Management di UiTM Perak. 
Sekian entri khas sempena mata tak dapat lelap. Hasil akibat selalu tengok tiket balik Raya Haji dalam purse ala-ala mak datin tu.
p/s : Selamat malam dan jangan lupa bacaan al-mulk ye. :)

No comments: